سئو برای مدیران
در این مطلب قرار نیست به شما توضیح دهم سئو چیست، چه کاربردی دارد و چگونه میتواند کسبوکار اینترنتی شما را زیر و رو کند. زیرا با یک جستجو در گوگل هزاران مطلب و ویدیو در این خصوص خواهید یافت.
من میخواهم بگویم چطور باید یک متخصص سئو استخدام کنید، چرا باید از او درخواست گزارش کنید و موفقیت پروژه را با چه معیاری اندازه بگیرید.
قبل از هرچیز لازم است این را بگویم که شما باید بدانید بزرگی مارکت شما چقدر است. به عنوان مثال اگر لوازم خانگی میفروشید، احتمالا نمیتوانید بیشتر از 40هزار کاربر هدف در روز داشته باشید. منظورم از کاربر هدف کاربری است که دقیقا کلمات مرتبط با کسبوکار شما را جستجو کرده باشد.
پس اولین کاری که باید بکنید این است که محدودیتهای بازار خود را درک کنید. اگر شما از تیم سئو خود بخواهید که ترافیک سایت را 5 برابر کنند؛ آنها مجبورند روی کلمات و صفحههای غیر مرتبط و بدون بازدهی تمرکز کنند و این قطعا به نفعتان نخواهد بود!
چطور یک متخصص SEO انتخاب کنم؟ چگونه با او تعامل داشته باشم؟
پاسخ دادن به این سوال کمی دشوار است و به اندازه بیزنس شما، انتظارات و بودجهتان و در نهایت به شخص شما بستگی دارد. اما مهمترین نکاتی که باید هنگام استخدام یک متخصص سئو و بعد از آن بدانید به این ترتیب است:
رویکردها و راهکارهای طرف مقابل را بشنوید:
از طرف قرارداد خود بخواهید به شما بگوید چه مشکلاتی در سایت وجود دارد و راه حل او برای رفع این موارد چیست؟
البته که هیچ متخصصی بصورت رایگان این کار را برای شما انجام نمیدهد. زیرا آنالیز سایت یکی از وقتگیر و مهمترین بخشهای سئو است. اما موفقیت هزینه دارد و من قول میدهم که اگر همراه شخصی متخصص مسیر صحیح را پیش بروید، دهها برابر مبلغی که هزینه میکنید بازدهی خواهید داشت.
2- دقت کنید که راهکارهای متخصصی که مقابل شما نشسته، هم جهت با کسبوکار شما باشد.
همانطور که قبلتر هم گفتم، قرار نیست سایت شما در روز صدها هزار بازدید کننده داشته باشد و درصد کمی از این تعداد تبدیل به مشتری شما شوند. اگر شما لباس میفروشید، چرا باید برای رتبه گرفتن با کلمه “فیلم ماتریکس” وقت و هزینه خود را هدر دهید؟ شاید فکر کنید مثال بی ربطی است اما من میتوانم سرچ کنسول یک سایت فروش پوشاک را به شما نشان دهم که تیم SEO قبلی دقیقا همین کار را کرده بودند!
کاربر غیر مرتبط تنها یک چیز به شما اضافه می کند و آن هم “هزینه بیشتر” برای سرویس میزبانی سایت شماست.
3- از او نمونه کار بخواهید:
از متخصصی که قرار است استخدام کنید، نمونه کار بخواهید. لازم نیست حتما کلمه «بلیط هواپیما» را به رتبه 1 گوگل رسانده باشد. اما اگر یک یا چند سایت حتی با رقابت متوسط را SEO کرده، احتمال زیاد در پروژه شما هم موفق خواهد بود.
4- روی یک کلیدواژه خاص تمرکز نکنید:
تا زمانی که مسئول سئو سایت شما مخاطب هدفتان را نشناسد؛ تا زمانی که راجع به کلمات کلیدی تحقیقات کامل انجام ندهد، نمیتواند یک استراتژی صحیح و کاربردی تدوین کند. فکر نکنید حتما باید با فلان کلمه رتبه 1 باشید که فروش داشته باشید. بسیاری از عبارات کلیدی وجود دارند که کاربران با جستجوی آن دقیقا دنبال خرید محصول و خدماتتان هستند و شما از این عبارات بی اطلاعید. بنابراین به تیم سئو خود اعتماد کنید و اجازه دهید کارشان را بکنند.
لذا خواهش میکنم این ذهنیت که کلمات یک سیلابی «بهترند» را دور بریزید و در وقت و هزینه خود صرفه جویی کنید. مطمئن باشید که فروش بیشتری نصیبتان میشود. (منظورم از بیان این پاراگراف این نبود که روی کلمات تک سیلابی مانور ندهید. بلکه میخواستم این را بگویم که از عبارات دیگر غافل نشوید که پول در همین عبارات بلند و هدفمند است.)
5- با شخصی کار کنید که بتوانید به او اعتماد کنید
شما یک همکاری 1 ساله یا بیشتر پیش روی خود دارید. اگر حس خوبی از فرد جدیدی که قرار است همکارتان باشد دریافت نمیکنید، و یا اگر احساس ناامنی برایتان به همراه دارد، من فکر میکنم باید دنبال شخص دیگری بگردید. جایی خواندم: “با گمان بد میشود ادامه داد؛ اما با شک خوب نه! “
6- از تیم SEO گزارش بخواهید و برای مطالعه این گزارش وقت بگذارید
تجربه به من ثابت کرده است که حدود 80% کارهایی که تیم سئو انجام میدهد، دیده نمیشود! متخصصین این حوزه زمان بسیاری را فقط صرف آنالیز سایت شما و رقبا میکنند و این پروسه هیچ وقت تمامی ندارد. پس از ایشان گزارش کار بخواهید و در ماه چند ساعت از وقتتان را صرف مطالعه گزارش یا جلسه با تیم سئو کنید که بدانید دقیقا چه کردهاند و چه دستاوردهایی داشتهاند. به این ترتیب هم شما خیالتان راحت میشود که پولتان را هدر نمیدهید، هم پرسنل خود را موظف میدانند که کاملا اصولی پیش بروند و این موضوع قطعا بر کیفیت انجام کار اثر مثبت خواهد داشت.
در نهایت چند نکته تجربی را با شما به اشتراک میگذارم که بکارگیری آنها احتمالا به رشد بیزنس شما کمک میکند.
1- سعی کنید تمام صفحات وبسایتتان بر اساس اصول و قواعد مارکتینگ ساخته شود. این موضوع در بسیاری از کسبوکارهای آنلاین دیده میشود که سایت در بسیاری از کلمات کلیدی مدنظرشان رتبه 1 گوگل را دارد، اما فروش چشمگیری حاصل نمیشود. دلیلش این است که محتوای ارائه شده مفید و کاربردی نبوده، دعوت به اقدامی در صفحه تعبیه نشده و یا کلا صفحهی غلطی را به مخاطب نشان دادهاند.
2- در یک وبینار که توسط امین اسماعیلی و بابک بنیادی برگذار شد، شنیدم “سئوکار رقیب کارفرما نیست؛ شریک اوست.” پس بیم این را نداشته باشید که متخصص سئو به اعداد و ارقام فروش، تعداد زنگ خور و این دست اطلاعات دسترسی داشته باشد. گاهی شدیدا به چنین آمارهایی نیاز داریم که بدانیم کدام قسمت را بهبود دهیم و کدام قسمت ارزش هزینه کردن را ندارد.
3- برای بار آخر تاکید میکنم: سئویی که فروش نیاورد، مفت نمیارزد. به عنوان یک مدیر که زحمت زیادی کشیده تا کسبوکارش در این وضعیت پابرجا بماند، خیلی دنبال اعداد و ارقام سرچ کنسول و آنالیتیکس و الکسا نباشید. بلکه تمام فکر و ذکر شما و پرسنل و تیم سئو باید کسب درآمد از سایت باشد. (البته متخصص سئو، دیجیتال مارکتر نیست! اما در مجموعههای کوچک و متوسط که توان استخدام تیم دیجیتال مارکتینگ وجود ندارد، سئوکار باید بار دیجیتال مارکتر را هم به دوش بکشد.)
در پایان تشکر میکنم که وقت خود را صرف مطالعه این مطلب کردید. همچنین بسیار خوشحال میشوم اگر نظرتان را با من در میان بگذارید.
اینجا جایی برای کمک به مدیران کسبوکارهای کوچک و متوسط است تا بیشتر دیده شوند، بیشتر بفروشند و خوشحالتر زندگی کنند.