«سال 1403 است و شما پس از پشت سر گذاشتن یک یا دو سال بسیار سخت در کسب و کارتان، مجبور به رها کردن آن هستید. زیرا تعداد مشتری ها و درآمد شما به شدت کاهش داشته و از سویی دیگر چندین رقیب بسیار قدرتمند بازار شما را قبضه کرده اند.»

کسب و کار اینترنتی: تنها راه بقا!

آخرش را برایتان بگویم:
اگر به اتفاقاتی که در 6 ماه گذشته رخ داده فکر کنید، متوجه می‌شوید که حتی خیلی زودتر از سال 1403 ممکن است شاهد این رویداد تلخ باشیم. همانگونه که هر روز کم و بیش این گونه اخبار به گوش‌مان می‌رسد. در طول همین چندسال اخیر، کسب‌و‌کارهایی که خود را با وضعیت جدید وفق ندادند از بین رفتند. مثلا به تاکسی تلفنی‌هایی فکر کنید که در تمام محله‌ها وجود داشت و اکنون هیچ اثری از آن‌ها باقی نیست.
 
این مطلب برای 4 گروه نوشته شده است:
1- افرادی که محصولی برای فروش دارند.
2- افرادی که در یک حوزه تخصص دارند.
3- افرادی که یک کسب و کار آفلاین یا سنتی دارند.
4- افرادی که چیزی مهم‌تر از موارد بالا دارند : “میل به موفقیت”!
 
در این مقاله شما را با انواع شغل‌ اینترنتی و تبدیل یک بیزنس سنتی به کسب و کار آنلاین آشنا می‌کنیم. کسب و کار اینترنتی فقط وبسایتی مانند دیجی کالا نیست و هر درآمدی که می‌توان از طریق اینترنت به دست آورد، در این دسته قرار می‌گیرد. پس از مطالعه این صفحه، شما باید یک تصمیم مهم بگیرید که آینده اقتصادی خودتان، خانواده‌تان و همچنین افرادی که برایتان کار می‌کنند را مشخص می‌کند.
 

ره صد ساله را نمی توان یک شبه رفت، اما راه ده ساله را می توان یک ساله رفت!

لطفا همین الان در یک تب جدید در مرورگر خود، به سایت گوگل مراجعه کنید و یکی از کلماتی که مربوط به کسب و کار شما می باشد را جستجو کنید. مثلا اگر شما دندانپزشک هستید، دندانپزشکی در تهران را جستجو کنید. مشاهده کردید؟ این‌ها رقبایی هستند که حداقل 5 برابر شما درآمد دارند.

تبریک می‌گوییم! اکنون شما از هزاران نفر که کسب و کاری مشابه شما دارند، پیشی گرفتید. 60% از افراد حتی این جستجوی ساده را هم انجام نمی‌دهند.
 
شما هر شغل یا تخصصی که داشته باشید، هر محصول و خدماتی که ارائه کنید؛ روزانه هزاران نفر از سرتاسر ایران به محصول و خدمت شما نیاز دارند. اگر شما به نیاز مشتری‌ها پاسخ ندهید، رقبا این کار را خواهند کرد!
 
پس از شیوع کرونا تعداد افرادی که برای خرید محصولات و خدمات خود به شیوه‌های اینترنتی روی می آورند، بیش از 5 برابر شده است. این یعنی مراجعین حضوری به یک پنجم کاهش یافته‌اند. راستش را بخواهید این اتفاق قرار بود طی دو سال آینده رخ دهد و ویروس کرونا فقط به عنوان یک کاتالیزور در کسب و کارهای جهان عمل کرد. 
 

 

 

چرا باید کسب و کار ما در دنیای آنلاین حضور داشته باشد؟

 

نادیده گرفتن بازاریابی آنلاین مانند این است که شما یک فروشگاه تاسیس کنید و همیشه تعطیل باشد!
 
 
شغل اینترنتی
 
 
بیایید یک نمونه ساده بازاریابی آنلاین را بررسی کنیم:
 
اسفند 1398- تهران
مدیر یک مجموعه ماساژ و اسپا با ما تماس گرفت. او گفت درحال ورشکستگی است و طی چند ماه اخیر، ماهانه 6 میلیون تومان از پس اندازش را برای تکمیل اجاره به مالک پرداخت می کرد. حال شیوع کرونا ویروس هم تعداد مشتری‌های این مرکز را به صفر رسانده بود.
 
ما یک سایت ساده برای ایشان طراحی کردیم. جالب است بدانید که فقط با طراحی و بهینه سازی 2 صفحه در این سایت، اکنون ماهانه عددی بین 9 تا 11 میلیون تومان به درآمد مجموعه افزوده شده است. پیشنهاد ما به این کسب و کار، ایجاد حداقل 20 تا 30 صفحه کاملا بهینه‌سازی شده بود که با توجه به محدودیت‌های مالی ایشان، قرار شد این پروسه به مرور انجام شود.
 اگر مایل بودید یک کامنت در پایین همین صفحه بگذارید تا نام و ادرس سایت مجموعه را برایتان ایمیل کنیم.
 
 
 
در ادامه چندین مثال از جنس کسب و کارهایی که به عنوان مشاور یا مجری در کنارشان بوده‌ایم را مشاهده می کنید. ممکن است شما نیز صاحب یکی از همین بیزنس‌ها و یا هر شغل دیگری باشید. در نهایت باید بدانید که در سال 2021 هیچ خدمت یا محصولی وجود ندارد که نتوان در بستر آنلاین آن را توسعه داد.

فروشگاه اینترنتی

راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی شاید اولین ایده برای کسب درآمد باشد. شما می توانید محصولات خود و یا محصولات دیگران را به فروش برسانید و از این طریق با کمترین سرمایه، بیشترین بازدهی مالی را خواهید داشت.

تیم ما می تواند تمامی مراحل طراحی و مارکتینگ سایت شما را با کیفیت فوق العاده به عهده بگیرد. اگر محصولی برای فروش دارید همین حالا با ما تماس بگیرید.

مصنوعات هنری

شما می توانید با آموزش و یا فروش هنر و محصولات خود، یک کسب و کار آنلاین و پرسود داشته باشید.

داشتن یک وبسایت علاوه بر فروش و کسب درآمد، شهرت شما را نیز افزایش خواهد داد و اگر همه چیز درست و اصولی پیش برود، به زودی نام شما یا سایت تان تبدیل به برند در حوزه خود می‌شود.

«تاپ ترافیک» از شروع تا کسب درآمد همراه شما خواهد بود.

خدمات زیبایی

چنانچه شما صاحب یک سالن زیبایی هستید؛ احتمالا بارها اقدام به چاپ و توزیع تبلیغاتی نظیر تراکت کرده‌اید.

جالب است که بدانید دوران جذب مشتری با این متد به پایان رسیده است. امروز بهترین روش بازاریابی، نوع درونگرا آن است. در این روش ما محصول یا خدمات خود را به مشتری تحمیل نمی‌کنیم. بلکه با پیاده سازی ایده‌های دیجیتال، بیزنس خود را در دسترس مشتری قرار می دهیم.

به این صورت هر زمان که شخصی به خدمات ما نیاز داشت، با یک جستجو 10 ثانیه‌ای به سایت و برند ما خواهد رسید.

دندانپزشکی

مردم امروز بیش از گذشته به سلامت خود اهمیت می‌دهند. احتمالا شما هم متوجه این موضوع شده‌اید که صرفا با داشتن یک مطب و نصب یک تابلو، نمیتوان مراجعین زیادی را جذب کرد. مخصوصا مراجعینی که نیاز به خدمات زیبایی داشته باشند.

باید بدانید داشتن یک وب‌ سایت و ارائه نمونه کار می‌تواند مراجعین شما را حداقل تا 3 برابر بیشتر کند. از این گذشته، برند شما با ارزش تر می‌شود و افراد بیشتری به شما اعتماد می کنند.

تیم ما برای تحقق این امر، با افتخار در کنار شما خواهد بود.

آموزشگاه موسیقی

با تسلط کافی به یک یا چند ساز، قادر خواهید بود که دانش و هنر خود را بفروشید. متاسفانه انسان امروزی کمتر از همیشه برای سلامت روح و روان خود وقت میگذارد.

موسیقی قطعا یکی از مهم ترین مواردی است که می تواند کیفیت زندگی یک فرد را بهبود بخشد. ما به شما کمک می کنیم برند خود را شکل دهید و به این ترتیب علاوه بر درآمد، شهرت نیز کسب می کنید.

مشاوره و روانشناسی

تعداد بسیار زیادی از افراد، به دلایل مختلفی از جمله کمبود وقت، خجالت و… از مراجعه به مشاور یا روانشناس خودداری می کنند.

شما میتوانید با راه اندازی یک وبسایت و انجام این پروسه به صورت آنلاین، به طیف وسیعی از مخاطبان خدمات ارائه کنید. همچنین با انتشار مقالات و ویدیوهای خود، برندی قوی برای آینده هم خواهید داشت.

فروش آهن

شرط میبندیم فکرش را هم نمیتوانید بکنید که معدود وبسایت‌های فروش آهن آلات، چه درآمد هنگفتی کسب می‌کنند. کسب و کار اینترنتی می‌تواند یک مرکز فروش آهن دورافتاده را، به بزرگترین منبع توزیع آهن در کل کشور تبدیل کند.

البته رقابت با این وبسایت‌ها منابع مالی و زمان بیشتری نیاز دارد. اما اگر شغل شما در این حوزه است، قطعا ارزش وقت و هزینه‌ای که می‌پردازید را خواهد داشت.

شرکت مهندسی

چنانچه زمینه فعالیت شما مهندسی ساختمان است، امور مربوط به نما را اجرا می‌کنید و یا هر خدمات دیگری از این قبیل ارائه می‌دهید؛ می‌توانید تعداد مشتریان خود یا شرکت‌تان را ده‌ها برابر کنید.

داشتن یک وبسایت علاوه بر جذب مشتری، باعث بالا رفتن اعتبار شما نیز خواهد شد. پس این کار را در اولویت قرار دهید و مطمئن باشید یکی از بهترین حرکت‌هایی است که برای رشد کسب و کار خود انجام داده‌اید.

دکوراسیون داخلی

چه شرکت طراحی دکوراسیون داخلی داشته باشید، چه بصورت انفرادی این کار را انجام دهید؛ می‌توانید با تبدیل بیزنس خود به کسب و کار آنلاین از تمام ظرفیت موجود استفاده کنید.

همانطور که قبل تر گفتیم، مردم برای رفع نیازهای خود در گوگل جستجو می‌کنند. اگر شما در این عرصه حضور داشته باشید، وارد وبسایت شما می‌شوند. چنانچه پاسخ مناسبی برای نیاز آن‌ها داشته باشید، قطعا درصد بالایی از ایشان مشتری شما خواهند شد. به همین سادگی! 

چطور می‌توانیم یک کسب و کار آنلاین داشته باشیم؟

حال که کمی با انواع کسب و کار اینترنتی و راه‌ و روش آن آشنا شدیم، باید ببینیم که راه اندازی یک بیزنس آنلاین چه مراحلی دارد و شرح هزینه‌های آن به چه صورت است. 

بصورت کلی شما از 2 طریق می‌توانید محصول، خدمت یا علم خود را بفروشید:

  1. از طریق وبسایت
  2. از طریق شبکه‌های اجتماعی
راه اندازی کسب و کار اینترنتی با وبسایت:

پرکاربرد‌ترین و معتبرترین ابزاری که هر کسب و کاری باید داشته باشید، یک وبسایت است. هزینه راه اندازی یک وبسایت در سال 99 از حدود 2 میلیون تومان شروع می‌شود که بسته به امکاناتی که نیاز دارید، ممکن است تا 50 میلیون تومان نیز بالا برود. البته در اکثر مواقع با کمتر از 4 میلیون تومان نیازهای شما رفع می‌شود.

داشتن یک وبسایت مزیت‌های بسیاری دارد که تعدادی از آن‌ها را عنوان می‌کنیم:

  • بالا بردن اعتبار شما و کسب و کارتان.
  • عدم وجود محدودیت برای انتشار مقاله، ویدیو، صوت، تصویر و…
  • اتوماتیک کردن بسیاری از امور نظیر پرداخت و فروش و …
  • جلب اعتماد مشتریان.
  • مالک وبسایت شما هستید و همیشه اینطور خواهد ماند.
کسب و کار اینترنتی از طریق شبکه‌های اجتماعی:

شبکه‌های اجتماعی نیز بستر بسیار مناسبی برای فروش کالا و خدمات فراهم کرده‌اند. افرادی هستند که از طریق اینستاگرام سالانه بیش از 600 میلیون تومان درآمد دارند. اما عقیده ما بر این است که اینستاگرام به عنوان یک مکمل برای وبسایت در نظر گرفته شود. زیرا ممکن است یک سال بعد اینستاگرام مانند تمام شبکه‌های اجتماعی دیگری که دیگر وجود ندارند، از بین رفته باشد. اما وبسایت شما تا زمانی که بخواهید به قوت خود باقی خواهد ماند.

چگونه در کسب و کار اینترنتی موفق شویم؟

واقعیت این است که در تمام حوزه‌هایی که فکرش را بکنید، افراد بسیاری به سمت کسب و کار آنلاین هجوم آورده‌اند. 10 سال پیش موفق شدن در دنیای تجارت الکترونیک بسیار آسان تر و کم هزینه تر بود. اما به این معنی نیست که دیگر کسی نمی‌تواند با وبسایت‌های موجود رقابت کند.

شما از دو طریق می‌توانید کسب و کار فعلی خود، یا بیزنس جدیدتان را به درآمد برسانید:

  1. یادگیری بازاریابی اینترنتی
  2. محول کردن این کار به افراد متخصص


چنانچه بخواهید خودتان بازاریابی اینترنتی را فرا بگیرید، حداقل به 2سال زمان نیاز دارید. ضمن اینکه برای متخصص شدن در این حوزه، احتمالا میلیون‌ها تومان هزینه آموزش پیش رو دارید. پس از طی این مدت و پرداخت هزینه‌ها، در صورتیکه همه چیز را خوب یاد گرفته باشید می‌توانید استارت کسب و کار آنلاین خود را بزنید.

با انتخاب راه دوم 5 سال در زمان خود صرفه جویی خواهید کرد. زیرا شما علاوه بر شرکت در دوره‌های آموزشی، نیاز به تجربه نیز خواهید داشت. ضمنا بسیاری مسائل وجود دارد که در این دوره‌ها بیان نمی‌شود و فقط در حین کار به آن‌ها بر می‌خورید.

توصیه ما و هر شخص متخصص دیگری، انتخاب راه دوم است. شما باید تمام نیروی خود را روی کسب و کارتان متمرکز کنید و الباقی امور را برون سپاری کنید. در طول تاریخ هیچ بیزنس موفقی را نخواهید یافت مگر اینکه صاحب آن بصورت متمرکز روی کسب و کارش سرمایه گذاری کرده باشد.

اما اگر تمایل دارید این علم گسترده را فرا بگیرید، در ادامه با مهم‌ترین شاخه‌های بازاریابی اینترنتی آشنا می‌شوید:

1- بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو (SEO):

هنگامی که شما کلمه‌ یا عبارتی را در گوگل جستجو می‌کنید، این موتور جستجو با توجه به پارامترهای متعدد نتایج را برای شما دسته‌بندی می‌کند. مردم معمولا بیشتر وارد نتایج اول گوگل می‌شوند و پاسخ خود را می‌یابند. 

هر سایت برای دیده شدن نیاز دارد که با تعدادی از کلمات مربوط به حوزه فعالیتش، در رتبه‌های برتر گوگل قرار بگیرد. به پروسه‌ای که برای رسیدن به این هدف انجام می‌دهیم، SEO یا بهینه سازی سایت برای موتورهای جستجو می‌گوییم.

2-ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی با ایمیل:

بسیاری از افراد از طریق گوگل وارد سایت ما می‌شوند و بدون اینکه خریدی انجام بدهند، سایت را ترک می‌کنند. ما باید تا جای ممکن ایمیل یا شماره موبایل این افراد را به روش‌های مختلف ذخیره کنیم تا بتوانیم در آینده با ایشان در ارتباط باشیم. 

3-تبلیغ نویسی:

مردم روزانه با هجوم بی رحمانه تبلیغات مواجه هستند. از بیلبوردهای در خیابان تا پیامک‌ها و تبلیغات سطح وب. اگر با اصول تبلیغ نویسی آشنا نباشید، احتمالا محصول یا خدمت شما در میان هزاران محصول و خدمات ذیگر ناپدید خواهد شد. پس یکی از مهم‌ترین مهارت‌ها برای دیجیتال مارکتینگ، مهارت تبلیغ نویسی است.

4-بازاریابی محتوا:

شما باید یاد بگیرید چگونه محتوای مفید و ارزشمند تولید کنید و از آن مهم‌تر، چگونه برای بازدید کنندگان سایت یک مسیر ایجاد کنید که در نهایت به هدفی که شما تعیین کرده‌اید برسند. بازاریابی محتوا خود به تنهایی دنیای وسیعی دارد و نیازمند مطالعه، خلاقیت و زمان بسیار است.

یک پیشنهاد!

اگر شما صاحب کسب و کار سنتی و آفلاین هستید، یا در نظر دارید کسب و کار اینترنتی داشته باشید؛ همین حالا 60 ثانیه وقت بگذارید و از یک مشاوره رایگان بهره ببرید. به شما قول می‌دهیم بعدا بابت این پیشنهاد از ما تشکر خواهید کرد.

بله، مشاوره رایگان میخواهم

در این مقاله سعی کردیم شما را با ماهیت کسب و کار اینترنتی آشنا کنیم. توصیه و پیشنهاد ما این است که حتما به این موضوع فکر کنید و نگران این نباشید که رقبای قدرتمندی در حال حاضر این عرصه را به انحصار خود درآورده‌اند. تمام این کسب و کارهای آنلاین نیز روزی از صفر شروع کردند و تا صدها سال دیگر هم این فرآیند ادامه خواهد داشت. 

پس اگر احساس می‌کنید شما نیز باید سهمی از این بازار بزرگ داشته باشید، درنگ نکنید زیرا در کسب و کار اینترنتی یک روز هم مهم است.

هر سوال یا پیشنهادی که دارید را از طریق بخش نظرات با ما در میان بگذارید. ما به سوالات‌تان پاسخ داده و بابت پیشنهادهای شما سپاسگزار خواهیم بود.

 

5 4 امتیازات
امتیاز شما به این مطلب
ثبت نام
اطلاع از
guest
4 دیدگاه
تازه ترین
قدیمی ترین فقط امتیاز دارها
Inline Feedbacks
مشاهده تمام نظرات
حمید رضا

چقدر خوبه که الان تو اینترنت همه جیز رو میشه پیدا کرد. قبلا باید کلی میگشتیم تا کسی رو پیدا کنیم که بهمون چیزی یاد بده یا مثلا واسه لوله بازکنی برچسب ها رو زیر و رو میکردیم که آیا یه آدم مطمئن واس چاه بازکنی پیدا میشه یا نه ولی الان دیگه از شیر مرغ تا جون آدمیزاد تو اینترنت هست. از اطلاعات عمومی ساده گرفته تا انواع آموزش های فنی و… رو میشه از تو اینترنت پیدا کرد. سوال اینه که میشه به همه اطلاعاتی که توی نت پیدا میشه اعتماد کرد؟ بهرحال بعضی چیزا مثل سلامت، موضوعات مهمیه..

شیوا

واقعا هم کسب و کاری اینترنتی تنها راه بقاست مخصوصا تو این روزهای قرنیطنه.

میلاد رضاخواه

کسب و کار اینترنتی خیلی وقته که تنها راه بقاست. ممنون که مطالعه کردی شیوای عزیز